Wymagane dokumenty
Wypełniony wniosek oraz:
-
oryginał dowodu własności pojazdu (mogą to być m.in.: umowa
sprzedaży, zamiany, darowizny, o dożywocie, faktura VAT, prawomocne
orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności),
-
dotychczasowy dowód rejestracyjny,
-
karta pojazdu jeżeli była wydana,
-
tablice rejestracyjne,
-
dowód osobisty - w przypadku osób fizycznych oraz zaświadczenie o
dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - w przypadku
osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
-
aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), zaświadczenie o
nr REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu
- w przypadku podmiotów zarejestrowanych w KRS,
-
dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego
OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie (dopuszcza się
przedstawienie dokumentu wystawionego na dotychczasowego właściciela
pojazdu),
-
dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.
Obowiązek oddania
dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych nie dotyczy
zarejestrowanego pojazdu zakupionego od Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej lub
Sił Zbrojnych RP.
W przypadku gdy
dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności
pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi
właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu,
jeżeli była wydana, jako dowód własności wymagany do rejestracji
rozumie się oryginały
wszystkich kolejnych dokumentów potwierdzających fakt przeniesienia
prawa własności pojazdu. Jeżeli jednak zbywcą pojazdu
jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrotu pojazdami, jako dowód
własności potwierdzający nabycie prawa własności przez tego zbywcę
dopuszcza się dołączenie do wniosku o rejestrację uwierzytelnionej
notarialnie kopii tego dowodu własności. |
Miejsce
złożenia dokumentów (w Poznaniu)
Wydział
Komunikacji, Oddział Rejestracji Pojazdów, ul. Gronowa 22a, parter -
sala obsługi (w Wydziale Komunikacji funkcjonuje system przywoławczy,
do którego bilety wydawane są w stanowisku informacyjnym), tel. 0-61
878 40 16.
|
Opłaty
(w Poznaniu)
N a
konto Urzędu Miasta Poznania Wydziału Finansowego - PKO BP I Oddział
Poznań, nr konta: 22 1020 4027 0000 1602 0049 5507, uiszcza się opłatę
(warunkiem uznania opłaty bądź przelewu jest prawidłowe opisanie na
dokumencie płatniczym podstawy opłaty, na którą każdorazowo składa się
opłata komunikacyjna i opłata ewidencyjna w kwotach wymienionych
poniżej) - w przypadku pojazdów zarejestrowanych
dotychczas w innym urzędzie lub posiadających tablice starego typu
(tzw."czarne"):
-
w wysokości 169,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 167,50 zł oraz
opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,
-
w wysokości 112,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 111,00 zł oraz
opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motocykli, przyczep i
naczep oraz ciągników rolniczych,
-
w wysokości 102,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 101,00 zł oraz
opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motorowerów.
W przypadku
pojazdów zarejestrowanych dotychczas w tutejszym urzędzie i posiadających
tablice nowego typu (tzw."białe") - uiszcza się opłatę w wysokości
72,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 71,00 zł oraz opłata ewidencyjna
1,50 zł) - dla wszystkich rodzajów pojazdów.
Szczegółową tabelę
opłat związanych z rejestracją pojazdów można obejrzeć
na stronie internetowej BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ Wydziału
Komunikacji Urzędu Miasta Poznania
(link do tej strony znajduje się
tutaj).
|
Termin i
sposób załatwienia
Rejestracja
pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi
przepisami, organ rejestrujący dokonuje
rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni,
zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni
Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd
do ruchu jest w tym momencie
pozwolenie czasowe , które przed upływem wyznaczonego
terminu należy wymienić w tut. urzędzie na dowód rejestracyjny.
W przypadku
pojazdu zarejestrowanego dotychczas w innym urzędzie, przed złożeniem
zamówienia w PWPW na nowy dowód rejestracyjny, tutejszy Urząd występuje o
pisemne potwierdzenie danych w poprzednim organie rejestrującym
pojazd.
Wymiana następuje
bez dodatkowych opłat i wniosków. W celu wymiany dokumentu właściciel
winien przedłożyć:
-
pozwolenie czasowe wydane przy rejestracji,
-
kartę pojazdu jeżeli była wydana,
-
dowód osobisty,
-
dokument potwerdzający uiszczenie opłaty ubezpieczeniowej OC.
Informację na
temat tego, czy nowo zamówiony dowód rejestracyjny jest już gotowy do obioru, można sprawdzić
na stronie internetowej BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ Wydziału
Komunikacji Urzędu Miasta Poznania
(link do tej strony znajduje się
tutaj), podając numer rejestracyjny i ostatnie
pięć znaków z numeru VIN (nadwozia/podwozia) lub ramy pojazdu (pozycje
A i E w dokumentach rejestracyjnych pojazdu wydawanych po 10.09.2004).
|
Podstawa
prawna
-
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst
jednolity Dz.U. Nr 108, poz. 908 z 2005 r. z późn. zm.),
-
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w
sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. Nr 133, poz. 1123 z
2002 r. z późn. zm.),
-
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w
sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z
dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych
sprawach (Dz.U. Nr 192, poz. 1878 z 2003 r. z późn. zm.).
|
Tryb
odwoławczy
Od decyzji
odmawiającej rejestracji pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia
odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, w
terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi
się za pośrednictwem Wydziału Komunikacji.
Odwołanie nie
podlega opłacie skarbowej.
|
Inne informacje
Przepisy Art. 84.
ust. 1. Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124 poz.1152 z dnia 16
lipca 2003 r.) określają, że spełnienie obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1, podlega
kontroli wykonywanej przez organy do tego obowiązane lub uprawnione.
Organem obowiązanym do dokonywania tych czynności jest między innymi
organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów.
Zgodnie z
powyższym informuje się, że przy załatwianiu w tutejszym Wydziale spraw
związanych z rejestracją lub wyrejestrowaniem pojazdów, a także w
związku z dokonywaniem zmian zapisów w treści dowodu rejestracyjnego,
czy też jego wymianą, będzie przeprowadzana kontrola zawarcia umowy
ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
W przypadku nie
okazania przez osobę kontrolowaną dokumentu potwierdzającego zawarcie
umowy ubezpieczenia obowiązkowego, lub dowodu opłacenia składki za to
ubezpieczenie, organ przeprowadzający kontrolę zawiadamia o tym na
piśmie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w terminie 14 dni od dnia
przeprowadzenia lub zakończenia kontroli. |
Dokumenty do pobrania / dodatkowe informacje
Więcej na
stronie internetowej
BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ
Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Poznania,
skąd pochodzą powyższe informacje, dokumenty do pobrania oraz adresy
zewnętrznych linków. |
AMS Przedsiębiorstwo Motoryzacyjne nie ponosi odpowiedzialności za nieścisłości wynikające z
ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach oraz niewłaściwie
funkcjonujące linki zewnętrzne.
Data ostatniej aktualizacji - 02 kwietnia 2008 r.
|